اخبارزنگ مشاورهمطالب علمیمقاله ها

عادت‌ها چگونه شکل‌ می‌گیرند؟

عادت‌ها چگونه شکل‌ می‌گیرند؟

 

عادت‌ها چگونه شکل‌ می‌گیرند؟

 

✍️ به طور کلی فرآیند شکل‌گیری یک عادت ۴ مرحله اصلی دارد:

۱️⃣ نشانه
۲️⃣ انگیزه
۳️⃣ پاسخ
۴️⃣ پاداش

عادت‌ها چگونه شکل‌ می‌گیرند؟


🔻مرحله اول: نشانه

در این مرحله یک نشانه مانند یک قلاب در ذهن شما عمل می‌کند و باعث می‌شود تا یک رفتار را شروع کنید. این نشانه، بخش کوچکی از اطلاعات است. این اطلاعات به شما القا می‌کند که پس از انجام آن کار، چه پاداشی انتظار شما را می‌کشد. ذهن شما به طور مستمر در حال تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی اطراف‌تان است تا مواردی را بیابد و ببیند پاداش‌ انجام آن، در کجا قرار دارد.

🔻برای مثال ذهن فکر می‌کند اگر الان به مطالعه کتاب بپردازم، می‌توانم از زمانم به شکل بهتر و مفیدتری استفاده کنم. انجام این کار توسط ذهن، به طور طبیعی شما را به مرحله بعد یعنی انگیزه هدایت می‌کند.

 

عادت‌ها چگونه شکل‌ می‌گیرند؟

 

🔻مرحله دوم: انگیزه

 

تمایل و انگیزه نسبت به انجام یک عادت از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون داشتن سطح مناسبی از انگیزه، شما دلیلی برای انجام یک عادت نخواهید داشت.

🔻برای مثال شما تلویزیون را به این انگیزه روشن می‌کنید که می‌خواهید سرگرم شوید. همچنین باید بدانید انگیزه از هر فرد به هر فرد دیگر متفاوت است.

 

 

عادت‌ها چگونه شکل‌ می‌گیرند؟

🔻مرحله سوم: پاسخ

در این مرحله فکرهای شما به عمل تبدیل می‌شود. در واقع عملی شدن یک فکر به سطح انگیزه شما (مرحله دوم) و میزان تناسب آن با رفتارتان بستگی دارد. اگر انجام یک کار نیاز به تلاش بیشتر از حد انتظار شما داشته باشد، شما از انجام آن منصرف خواهید شد.

🔻برای مثال اگر می‌خواهید توپ بسکتبال را وارد سبد گُل کنید ولی نمی‌توانید به اندازه کافی بپرید، پس شما قادر نیستید این کار را به خوبی انجام دهید.

 

 

عادت‌ها چگونه شکل‌ می‌گیرند؟

🔻مرحله چهارم: پاداش

این مرحله، مرحله آخرِ انجام یک عادت است. تمام مراحلی که در مورد آن صحبت کردیم، همگی به دنبال پاداش هستند. دلیلِ این که ما همواره به دنبال پاداش هستیم این است که دو هدف را دنبال می‌کنیم:
☑️ پاداش‌ها رضایت ما را جلب می‌کنند.
و
☑️ به ما یاد می‌دهند تا بیشتر یاد بگیریم.

 

 

۱۵فروردین ۱۴۰۰

بال تنها دلیل پرواز نیست

پرواز باور پرنده است….

مرکز مشاوره فوادمیرباقری

حتما در اینستاگرام و تلگرام همراه ما باشید.

              ↓                      ↓

                 «کلیک کنید»

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *