انتخاب رشته

انتخاب رشته ی ۱۴۰۲ متفاوت تر از قبل!

چقدر در مورد اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی ، اطلاع دارین؟ اصلاً تا حالا بهش فکر کردین؟

انتخاب رشته، یک تصمیم بسیار مهم، حیاتی و چند بُعدی هست. این موضوع باعث سخت و استرس‌زا شدن آن برای افراد می‌شه.

می‌دونم وقتی بهش فکر می‌کنین، چه فشاری رو دارین تحمل می‌کنین. خیلی‌های دیگه هم درگیر این داستان بودند و خواهند بود.

توی این مطلب، تصمیم دارم به شما کمک کنم که واقعیت قضیه رو بدونین. درسته انتخاب رشته خیلی مهمه، ولی با دونستن یک سری نکتۀ ساده، می‌شه به خوبی مدیریتش کرد.

برای رزرو انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ کلیک کنید.

حالا می خوام یک سری از مشاهداتم رو در قالب سرفصل‌های زیر بهتون بگم:

۱.اهمیت انتخاب رشته در شغل آینده

از مهم‌ترین جاهایی که اهمیت انتخاب رشته کنکور معلوم می‌شه، بحث آیندۀ کاری شماست. شما وقتی انتخاب می‌کنین که پزشکی بخونین، دیگه بعیده بتونین مهندس عمران بشید و ساختمون بسازین، یا وقتی تصمیم می‌‌گیرین مکانیک بخونین، دیگه نمی‌تونین برید عمل جراحی چشم انجام بدین.

این‌ها که بدیهی هستن. منتهی نکتۀ مهم‌تر اینه که شما با همون تصمیمی که زمان انتخاب رشته می‌گیرین، یک سری گزینه‌ها رو از دست می‌دین و یک سری گزینۀ دیگه به جاش، پیش روتون قرار می گیره برای این که می گم آینده و زندگیت عوض میشه!! 😉 

 

۲.انتخاب رشته تحصیلی و زندگی علمی افراد

وقتی شما تصمیم بگیرین وارد رشته‌های علوم انسانی بشید، مباحثی که باید مطالعه کنین با حالتی که تصمیم بگیرین ریاضی بخونین متفاوت. اهمیت انتخاب رشته دانشگاه در زندگی تحصیلی شما، به حدی زیاده که می‌تونه کاملاً شما رو تبدیل به یک آدم متفاوت کنه.

به طور مثال دنیای مهندسی، دنیای ماشین حساب و فرمول و نتیجه‌گیری و استدلال‌های ریاضی ولی دنیای مدیریت، دنیای شناختن آدم‌ها، روابط حاکم بر اون‌ها و فرآیندها و سیستم‌هاست.

دنیاهای این رشته‌ها خیلی متفاوت هست. هرکدوم از این رشته‌ها، برای پاسخ به سؤال‌ها و نیازهای متفاوتی ایجاد شدن و در نتیجه، طبیعیه که با تحصیل هرکدوم از رشته‌ها، یک دسته از ویژگی‌ها در شما بیشتر پرورش پیدا کنه.

۳.انتخاب رشته و تأثیر آن بر شخصیت افراد

به طرز شگفت‌انگیزی، رشته‌های مختلف، نیاز به این دارن که طرز نگاه‌های مختلفی داشته باشین. باید آمادگی این رو داشته باشین که یک سری ویژگی‌ها رو در شخصیت خودتون به فراخور رشتۀ تحصیلی، پرورش بدین.

بذارین مثال بزنم. فرض کنین بیرون پنجره یک منظرۀ خیلی قشنگ وجود داره. کلی درخت، چمن‌زار، هوای صاف، باد خنک، صدای پرنده‌ها و کلی چیز زیبای دیگه.

هرکسی وقتی می‌ره از اون پنجره، منظرۀ بیرون رو ببینه، یک توصیف متفاوت از صحنۀ مقابلش داره. یکی می‌گه چه هوای خنکی، یکی توجهش به پرنده‌ها جلب می‌شه، یکی درخت‌ها رو می‌بینه. نگاه‌هایی به یک موضوع واحد، ولی با برداشت‌های متفاوت.

 

۴. اهمیت انتخاب رشته در داشتن احساس خوشبختی در زندگی!

انتخاب رشته، واقعاً یک فرآیند مهم هست. یک تصمیم مهم هست و اصلاً هم قابل‌چشم‌پوشی نیست. ولی دلم می‌خواد اینجا یک کمی حرف‌های متفاوت‌تر بزنم.  😎

دوست عزیزی که داری این متن رو می خونی، انتخاب رشتۀ درست خیلی هم خوبه، خیلی هم می‌تونه در موفقیت توی زندگی بهتون کمک کنه، ولی همه‌چیز نیست.

 

اون چیزی که بیشتر از انتخاب رشته کنکور سراسری اهمیت داره، مربوط به خود شماست. هدف‌های شما، نوع نگاه شما، خواسته‌های شما از زندگی و … پس در زمان انتخاب رشته، اصلاً اضطراب نداشته باشین و راحت باشین. خوشبختی شما در گرو انتخاب‌ها و اقدامات دیگری هم هست. 😉 

 ۵.وقتی انتخاب می‌کنی، فقط نوک دماغت رو نبین!

 

دانشگاه رفتن، به شما توانایی می‌ده و آماده‌تون می‌کنه برای انجام یک سری کار در آینده، ولی بدونین هدف دانشگاه نیست.  باید به افق‌های دورتر هم توجه داشته باشین. این همه حساب‌کتاب و فکر کردن برای انتخاب رشته درست، این تازه اول راهه.

دانشگاه می‌گذره. خیلی زودتر از اون چیزی که فکرش رو بکنین می‌گذره. مهم اینه که بدونین بعدش از زندگی چی می خواید! من می گم برای خودتون یک چشم انداز داشته باشید. چشم‌انداز یعنی یک تصویری که از آیندۀ مطلوبتون تو ذهنتون هست.

۱۰ سال دیگه دوست دارین چیکار کنین؟ کجاها باشین؟ چجوری دیده بشین؟ شاد باشید.

برای رزرو انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ کلیک کنید.

 در اینستاگرام و تلگرام همراه ما باشید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *